Meitä suomalaisia ei juroina ja vaatimattomina mielletä varsinaiseksi myyntikansaksi, mutta kyllä me silläkin saralla eteenpäin mennään. Siinä missä italialainen myy vaikka puolittaista sekundaa ylistävien adjektiivien säestämänä, saa suomalainen yleensä kommentoitua priimalaatuisesta tuotoksestaan korkeintaan ”onhan tämä ihan hyvä”. Kuka kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse, joten miksipä emme vain olisi rohkeasti ylpeitä tekemisestämme?
”Oon aiemmin tehnyt koko myynnin väärin”
”Oon teidän myötä tajunnut tehneeni myynnin aiemmin täysin väärin”, totesi asiakkaamme tässä taannoin minulle hieman nolostelevaan sävyyn. Lohduttelin, että kukoistavan bisneksensä taustalla tuskin olisi täysin tehottomasti tehtyä myyntiä tai pelkkää tuuria. Erityisen hienoa näissä palautteissa on kuitenkin se, että pitkän linjan myyntityötä tehnyt menestynyt yrittäjäkin kokee uusia oivalluksia avullamme ja ennen kaikkea – on halukas oppimaan. Myynnissä pätee tietyt lainalaisuudet, mutta se ei poista faktaa, että näistä lainalaisuuksista huolimatta asioita voidaan tehdä uusilla tavoilla ja huomattavasti paremmin tuloksin. Jos on todennut sata kertaa, että joku ei toimi, on siinä jo ainakin 98 syytä testata jotain toista tapaa.
Distalla saamme usein positiivista palautetta asiakkailtamme siitä, että olemme onnistuneet luomaan heille uuden myyntimallin, joka toimivuutensa ja tehokkuutensa ansiosta parhaimmillaan lisää sivutuotteena myös koko työyhteisön aktiivisuustasoa. Kukapa (myynti)organisaatiossa haluaisi jäädä porukan hännille, kun toiset takovat tuloksia vieressä uudenlaisen tekemisen myötä. Toisinaan asiakkaillamme on käynyt myös niin onnellisesti, että yhteistyömme on herättänyt sisäisen myyjän myös jossain sellaisessa henkilössä, joka ei aiemmin olisi mieltänyt itseään millään tavalla myyntihenkiseksi, tai jossa kukaan ei olisi osannut aavistaa piilevää myyjäpotentiaalia.
Yleensä yhteistyössämme parhaimpiin tuloksiin ovat päässeet erityisesti ne, jotka jo yhteistyön alussa ovat suhtautuneet myönteisesti uusiin toimintatapoihin ja prosesseihin. Onnistujat näkevät yhteistyömme tuovan ennemmin mahdollisuuksia kuin uhkia, vaikka se toisinaan vaatisikin vanhojen tapojen muuttamista melko radikaalisti tai joskus jopa kipeää luopumista aiemmista, tutuista ja turvallisista tavoista. Kokeneemmissakin myyjissä saamme usein liekin syttymään ihan uudella tavalla.
Innostu, opi, onnistu!
Omassa työssäni pääsen päivittäin aitiopaikalta todistamaan innostumista, ahaa-elämyksiä, loputonta halua onnistua ja olla yksinkertaisesti paras. Se, millä intensiteetillä ihmiset työyhteisössämme sekä asiakkaamme suhtautuvat myyntiin, oppimiseen ja jatkuvaan kehittymiseen, on mielettömän hienoa ja valaa uskoa siihen, että vielä meistä suomalaisista myyntikansa saadaan!
Kun myyntiprosessi suunnitellaan järkevästi ja tekemisen mittarit sekä kannustimet saadaan näitä tukeviksi, luodaan myyjille erinomaiset edellytykset onnistua. Mallimme minimoi turhuudet ja opettaa käyttämään ajan tehokkaasti, toisin sanoen, samassa ajassa saadaan enemmän myynnin mahdollisuuksia ja lopputulemana enemmän kauppaa. Onpa asiakkaidemme joukossa myös yrityksiä, joissa varsinaisia myyntihenkilöitä ei ole erikseen, vaan asiantuntijat hoitavat myynnin osana muuta työnkuvaansa. Ja sekin toimii.
Myyntipolku ei välttämättä ole aina kaikkein mutkattomin tie kulkea, mutta tarjoaa takuuvarman annoksen endorfiinia ja avaa monia ovia, kun siinä onnistut. Edellinen on useasti todistettu organisaatiossamme ihan lähietäisyydeltä, sillä monet meiltä urallaan eteenpäin siirtyvät ovat olleet haluttua valuuttaa työmarkkinoilla ja käytännössä voineet valita useista työtarjouksista mieluisimman. Ihannetilanne, sanoisin. Katsonpa innokasta kollegajoukkoani tai erinomaisia tuloksia takovia asiakkaitamme, voin kirkkain silmin todeta, että tulevaisuuden myynnille todellakin kuuluu hyvää!
Klikkaa tästä ja ollaan yhteydessä!
Kirjoittaja on Distan Account Director ja Partner, Jonna Saks
ZYlsDEUS