Edellisen blogitekstin jatko-osassa käsitellään yrityksen tunnettuutta, kohderyhmän ja päätöksentekijöiden tavoitettavuutta sekä sitä, miten oikean päättäjän kanssa päästään lopulta samaan pöytään.

Edellisen blogitekstin jatko-osassa käsitellään yrityksen tunnettuutta, kohderyhmän ja päätöksentekijöiden tavoitettavuutta sekä sitä, miten oikean päättäjän kanssa päästään lopulta samaan pöytään.
Törmään yhä harvemmin pohdintaan: ”Voivatko etätapaamiset toimia meillä?”, mutta haluan silti avata asiaa hieman tarkemmin. Jokaisesta alaotsikosta voisi kirjoittaa oman blogitekstinsä, mutta jotta vastaisin mahdollisimman monelle, lähestytäänpä asiaa tiivistetysti muutamasta eri näkökulmasta: myytävä tuote/palvelu, myytävän tuotteen/palvelun hinta ja kate.
Hyvä asenne on aikaansaavan myyjän tärkein ominaisuus. Tekijä, mikä erottaa erinomaisen myyjän kohtalaisesta myyjästä, on asenne. Myyntitaitoja ja tuotetietoisuutta voi aina opettaa ja hankkia lisää, mutta motivaation täytyy löytyä myyjästä itsestään. Itse olen myyntityötä tehdessäni huomannut itsessäni tekijöitä, jotka vaikuttavat työhön motivoitumiseen ja sitä kautta tulokseen. Seuraavassa mielestäni niistä keskeisimmät sekä ajatuksiani, kuinka välttää pahimmat sudenkuopat.
Myyntipuhelu on korkeapaineinen tilanne. Moni asia voi helposti mennä pieleen. Saatat sopertaa sanojasi, hutiloida teknologian kanssa tai tehdä asiavirheitä. Jokainen virhe vie sinua kauemmas onnistuneesta kaupasta. Ja jotkut virheet tuntuvat toistuvan toisia useammin.
Päivän keskeyttävä myyntipuhelu voi helposti ärsyttää vastaanottajaa. Myyntiä tekevät ihmiset tietävät tämän tunteen. Yleensä puhelun vastaanottajalle herää neljä kysymystä soittajalle. Nämä ovat juuri ne kysymykset, johon hyvän soittoskriptin tulee vastata. Haluatko kehittää sinun myyntityösi tehokkuutta kylmäsoitoissa? Lue alla olevat kysymykset ja huolehdi, että skriptisi vastaa puhelun vastaanottajan huoliin!
Myyntitapaamisten kylmäsoittaminen on hankalaa. Oletko joskus kuullut näitä?
Yleensä sanotaan, että katse kannattaa suunnata peräpeiliä mieluummin eteenpäin ja näin olen itsekin pyrkinyt elämään. Vaikka valintoihinsa ei voi enää jälkikäteen vaikuttaa, on toisinaan kuitenkin hyödyllistä tarkastella tekemisiään myös menneen ajan valossa, jotta tulevaisuudessa valinnat osuisivat suuremmalla todennäköisyydellä napakymppiin kuin sen viereen.
Tulevaisuus on täällä. Teknologia mahdollistaa videopuheluiden avulla etätapaamiset kenelle tahansa maapallon toiselle puolelle, niin kahden kesken kuin ryhmille. Kiitos kuuluu internetille ja tietotekniikan innovaatioille. Miksi näitä mahdollisuuksia ei hyödynnetä myynnissä lähellekään niin paljon kuin voisi? Miksi ratkaisumyynti nojaa edelleen lähes yksinomaan myyjien konttorikierroksiin?
Olen työskennellyt Distalla 2,5 vuotta myynnin ja asiakkuuksien parissa. Takanani on satoja etätapaamisia erikokoisten yritysten ylimmän johdon kanssa. Keskustelen päivittäin toimitusjohtajien, johtoryhmän jäsenten ja myyntijohdon kanssa tavasta kohdata asiakkaitaan kilpailijaansa nähden enemmän ja fiksummin. Kaikkia asiakkaitani yhdistää moderni ajattelutapa ja rohkeus kyseenalaistaa suomalaiseen yrityskenttään juurtuneet ennakkoluulot, joista koostin alle muutaman rivin.
”Minustako myyjä?” Tätä kysymystä pohdin 10 vuotta sitten kesätyössäni puhelinmyyjänä. Työnkuvani oli lehtien kauppaamista puhelimitse – klassinen ensimmäinen työpaikka.